O nezadrživoj
ekspanziji korejskog filma
Sa ove vremenske distance može
se sa velikom dozom bezbednosti reći da se Holivud i američka „A” filmska
produkcija nisu nikada u potpunosti oporavile od štrajka scenarista na prelomu
vekova. Bezidejnost filmskih priča, reciklaža i auto-reciklaža, te snižavanje
svih kriterijuma zahtevnosti radnje da bi se ona prilagodila prosečnom žderaču
kokica u bioskopskom mraku dovela je do jedne nove-stare teme među filmofilima.
Više nego ikad pre u
istoriji, kvalitetan film stanuje van engleskog govornog
područja i severnoameričkog kontinenta.
Uvek ga je bilo u Evropi. Znao
je da zađe u Latinsku Ameriku, a velikani sedme umetnost su stizali čak i iz
Australije. Ako izuzmemo Japance, Azija je za ovdašnje ljubitelje filma do
skora bila tabula rasa. Kinezi su bili i ostali tržište za
sebe, baš kao i Indija. Iranci i Turci su imali po jednog velikog reditelja i
to je bilo to. Ali, to su manje ili više bile poznate stvari. Ono što je novo i
što preti da promeni odnos celuloidnih snaga na najvećem kontinentu jeste
Koreja. I to ona južna.
Baš kao i u slučaju japanskih
automobila osamdesetih i kineskih mobilnih telefona dvehiljaditih, korejski
film je nešto što je velika nepoznanica i razlog za podozrenje. Ukoliko se
odlučite da uronite u svet najdinamičnije mlade filmske industrije u svetu,
shvatićete koliko je ta predrasuda pogrešna.
Današnja južnokorejska
kinematografija bogata je u produkciji, raskošna u tehnici, a iznad svega
izuzetno kvalitetna u pogledu najbitnijeg segmenta jednog filma.
Priče.
Meteorski uspon filmske
industrije u ovoj zemlji počinje sa sveopštim napretkom privrede, ekonomije i
tog društva ranih devedesetih, a vrhunac doživljava početkom protekle decenije.
Prva generacija njihovih istaknutih reditelja, rođenih tokom šezdesetih godina,
već je spremna na sledeći korak, a to je velika scena Holivuda. Do nje su došli
uspešnom mešavinom tenzije, akcije i brutalnosti u svojim filmovima, koji su
svi do jednog iznosili na svetlo dana ozbiljne životne probleme i drame te
nacije. Upravo taj miks između surove svakodnevice i njegove uverljivosti
izdvaja filmske radnike iz Južne Koreje od svojih kolega u regionu. Moglo bi se
reći da se nalaze na zlatnoj sredini između Japanaca i
Kineza, što ih čini gledljivim, a ne ultra-komercijalnim.
Tu tananu ravnotežu što u sebi
spaja umetnost i tržište najefektnije su dostigla trojica reditelja.
Najstariji među njima je
„francuski” đak, Kim Ki-duk (1960). Reč je o jednom od
najboljih živih reditelja „umetničkih filmova” na svetu i tvorcu nekih
istinskih remek-dela „sedme umetnosti”. Minimalista je i teži ka što manje
dijaloga u svojim ostvarenjima, koja vrlo vešto hodaju po opasnoj oštrici
između nemog i ton filma. Taj recept je do savršenstva doveden u „Bad guy” i „The bow”. Njegovi filmovi će vas naterati
da se zamislite nad nekim neobičnim životnim situacijama i da se podjednako
divite kako kadriranju i scenografiji, tako i pojedinačnim glumačkim
performansima. Dileme koje iznosi pred vas neće biti lake, baš kao što to nije
bio izbor između lepote i ljubavi u „Time”
i neobičan odnos dve najbolje drugarice u „The Samaritan girl”. Lako neće biti ni samo
gledanje, poput njegovog poslednjeg filma, „Pieta”. Uprkos tome, Ki-duk je možda i
„najnežniji” korejski veliki reditelj i samim tim
najpristupačniji Evropljanima.
To se sa druge strane nikako ne
može reći i za Parka Čan-vuka (1963), verovatno i
najpoznatijeg režisera poreklom sa juga ovog azijskog poluostrva. Svet se
oduševio, ali i zanemeo od njegove tzv. „Vengeance”
trilogije, posvećene osveti kao osnovnom pokretaču glavnih likova. To se
pogotovo odnosi na „Oldboy”, jednu izrazito agresivnu priču o
zatočeniku misteriozno oslobođenom nakon 20 godina. Uloga što je besmrtnim
učinila glavnog glumca, Čoi Min-šika (1962), tradicionalnu
dalekoistočnu surovost stilizuje kao umetničku vrednost i pakuje je u moćnu
poruku o životnoj nepravdi i nedostatku srećnog kraja kao realnom ishodu.
Rukavica u lice otužnog Holivuda bila je bačena i bilo je samo pitanje vremena
kada će se Park otisnuti preko Pacifika da svoj talenat prikaže i u „A”
američkoj produkciji. To je i učinio maestralno sa ledenom pričom o jednoj vrlo
neobičnoj porodici i odnosima koji u njoj vladaju, „Stoker”.
Uprkos veoma usporenoj radnji karakterističnoj za Parka, ovaj film će
definitivno postati benčmark za vizuelni identitet u godinama koje dolaze i
pomagalo u fakultetskom obrazovanju budućih režisera. Takođe, to je i
pokazatelj da ovaj sjajni čovek iza kamere <i>neće menjati svoj stil zbog
upliva para</i> u svoje projekte.
Ruku pod ruku s njim
holivudskim bulevarima korača i poslednji jahač korejskog filma, Kim
Ji-von (1964). „A
bittersweet life” služio je kao odskočna daska do šokantnog „I saw the Devil” koji će vas preko dva i po
sata držati prikovanog za ekran. I ovde je nasilje u službi priče, a sam kraj
će biti vredan čekanja i mentalne torture. Za razliku od svojih prethodnika,
Ji-von se u Americi odlučio za komercijalu i tako u svom
najnovijem filmu, „The last stand”, iz penzije vratio jednog
Arnolda Švarcenegera. Sudeći po blagajnama, više nego
uspešno. Ono što mi čekamo jeste ozbiljan dramski projekat od njega.
Korejski film je tu i
nemoguće ga je ignorisati.
Korejski film
definitivno zaslužuje vašu pažnju i vreme.
Korejski film traži
otvorenost uma za nove kulture i drugačiju životnu
filozofiju od naše.
Korejski film je
zahtevan, na momente čak i
naporan.
Korejski film je
kvalitetan, moćan i hipnotički privlačan.
Korejski film je
sjajan.
Нема коментара:
Постави коментар