„Da Vinčijev kod.”
„Hari Poter.”
„Igra prestola.”
Bile su to knjige koje su poharale svetske
top-liste bestselera fantastike u prethodnih deceniju i po. Den Braunova
potraga za misterijama renesansnog umetnika nas je usisala u svet katedrala,
skrivenih znamenja, crkvenih sekti i moćnika iz senke. Džoana Rouling je svoje
čitaoce vratila nazad u detinjstvo, bajkovite predstave o dobru i zlu, čarobne
štapiće i mitska bića. Njeni likovi odrastali su pred našim očima i skoro po
pravilu, pravda je trijumfovala. A onda je na svetsku scenu pisaca naučne i
epske fantastike po drugi put stupio Džordž R. R. Martin i sve izokrenuo
naglavačke.
Prvi put je to učinio sa
svojim knjigama „Pesma leda i vatre”, što ih je napisao sredinom devedesetih,
kada je na prečac osvojio ljubitelje epske fantastike. Drugi put je to učinila TV serija rađena po pomenutim novelama u produkciji američke kuće
„HBO” 2010. godine, kada je osvojio ceo svet. A malo je nedostajalo da se ništa
od toga uopšte ni ne dogodi.
Martin je po završenim studijama
žurnalistike skrenuo pažnju na sebe odbijanjem da izveštava o ratu u Vijetnamu.
Vrlo brzo je sa novinarstva prešao na pisanje kratkih novela fantastike. Krah
njegove četvrte knjige ga je 1982. godine pokrenuo ka Holivudu. Tamo se skoro
čitavu deceniju sa promenjivim uspehom bavio pisanjem za televiziju i
adaptacijom scenarija. 1991. je bila ključna godina i za Martina, a i za
posrnuli žanr epske fantastike. Efekti giganata posleratne generacije su već izbledeli
(„Gospodar prstenova”), a mlađa generacija pisaca jednostavno nije bila
dovoljno kvalitetna da pogura žanr u fokus čitalačke javnosti. Vrativši se po
drugi put pisanju, Martin započinje epopeju nezapamćenih razmera u svetu
književnosti. Uveliko zagazivši u drugu polovinu kreativnog veka, ovaj propali
novinar i TV scenarista i posrnuli pisac, odlučuje da baci sve svoje karte na
jedno jedino delo.
„Pesma leda i vatre” zajednički je naziv za
sedmodelnu priču o Vesterosu, fiktivnom kontinentu geografski veoma nalik na britanska
ostrva, na kojem se vodi borba oko prevlasti između nekoliko plemićkih
porodica. Iako je za svoju osnovu imao Englesku iz doba „Rata ruža”, kao i
motive iz „Ajvanhoa”, Martin ide i nekoliko koraka dalje. Gradi jedan potpuno novi i kompleksni svet isprepletanih ljudskih sudbina, paralelno vodeći radnju kroz sadašnjicu i burnu
prošlost kraljevstva. Broj likova je prosto neverovatan, a činjenica da čak i
prosečna i ispodprosečna publika uspeva da poveže relacije među njima je još
neverovatnija. Nešto što za većinu ljudi u nekoj drugoj interpretaciji
predstavlja napor, ovde predstavlja izazov. Jedini način na koji je to piscu
moglo da pođe za rukom jeste perfektna
karakterizacija svakog od likova. Ne pamti se u novijoj književnosti
slučaj tolikog saživljavanja čitalaca sa likovima. Jednostavno, ukoliko
pregurate sporiji uvod i pohvatate ko je ko, nećete moći a da ne mrzite
Lanistere i Grejdžoje. Baš kao što nećete skrivati simpatije prema Starkovima,
Tirionu i Deneris. Sansa će vas iritirati, a o moći zmajeva i „noćnih šetača” moći
ćete samo da špekulišete.
Upravo tu se krije i drugi ključ uspeha ove
mamutske sage, a to je minimum fantastike. Lično nisam
ljubitelj epske fantastike i ne privlače me Srednji vek, zmajevi, čarobnjaci,
patuljci, vilenjaci i sl. Martin sve njih dozira, dodajući time uverljivost
svojoj priči, dok sve vreme neizdrživo provocira čitaoca mrvicama pokazatelja
moći natprirodnih i mitskih bića. Po pravilu, ona će se pojavljivati tek kada
se neki od likova nađu u bezizlaznoj situaciji ili kada priča treba da doživi
još jedan od svojih vratolomnih zaokreta. Tu dolazimo i do najmoćnijeg oružja
Džordž R. R. Martina i nečega po čemu će, bez obzira na kraj ove sage, on
zasigurno obeležiti ne samo žanr, nego i modernu književnost uopšte.
„Pesma leda i vatre” je, u najkraćoj
mogućoj definiciji, zbir neverovatnih i
neočekivanih prekoreta, promena i razvoja likova i radnje. Svaka od
dosad pet napisanih knjiga će u svojoj poslednjoj četvrtini donositi i šokantne
rasplete, porodične i ljudske drame, poraze i pobede onih koji su već trebali
da pobede ili bili uveliko poraženi. Likovi će se pokazati kao dvolični, čak i
trolični, a skoro svi će se po pravilu menjati, odrastati, sazrevati i
evoluirati. Oni koji su bili na strani dobra, preći će na mračnu stranu. Oni
koje niste mogli da podnesete će se ispostaviti kao pritajeni pozitivci. Sve te
konstantne izmene i zaokreti će vas dovesti i do poslednjeg, i najuverljivijeg
argumenta zašto bi ovoj neobičnoj epopeji trebalo da pružite šansu i posvetite deo
svog slobodnog vremena, čak iako vas ovakve knjige ne zanimaju ili ako čak
uopšte i nemate naviku da čitate.
Za razliku od „Gospodara prstenova” i
ostalih remek-dela epske fantastike, Martinove knjige su surovo realne, životne i ne uvek
pravedne. Bajkovitog hepienda nema, a dobrota i poštenje neretko
bivaju surovo kažnjeni. Autor se ne libi da pojedine likove koje smatrate
glavnima brutalno eliminiše. Ne gnuša se ni scena eksplicitnog nasilja, seksa i
mučenja. Ukratko, prikazuje svet o kojem piše bez imalo ulepšavanja. Zbog toga
se neretko nalazi na meti pretnji fanova, koji jednostavno nisu mogli da se
pomire sa smrću ili sudbinama nekih od protagonista njegove knjige. Još jedan
plus na temu uverljivosti dela koje je pisao i piše ga u ovom trenutku.
Pet knjiga je za nama, kao i tri sezone hit
TV serije. „Igra prestola” i „Sudar kraljeva” su nas uveli u priču i pokazali
princip po kojem će se dalja radnja odvijati. „Oluja mačeva” nas je oduvala
svojom surovošću i kažnjavanjem određenih likova. „Gozba za vrane” donela je kratak
gubitak inspiracije i neobičnu odluku fokusiranja na pojedine likove, ali je
zato „Ples sa zmajevima” opet uhvatio zamajac sa početka serijala. Pred nama su
još najmanje dve knjige. „Vetrovi zime” i „San o proleću” su verovatno
najiščekivanije knjige u poslednjih nekoliko decenija. Većinu zanima sudbina
likova i da li će famoznog srećnog kraja uopšte biti. Struku i kolege zanima da
li se Martin može ispetljati na efektan način iz ovih par hiljada strana kojim
je zaludeo ceo svet. Javnost će o svemu tome surovo suditi. Baš kao u
lajtmotivu prve knjige:
„U igri prestola, ili pobeđuješ, ili umireš”.
Нема коментара:
Постави коментар