среда, 12. јун 2013.

MOŽE BITI SAMO JEDAN MURAKAMI


Za razliku od poznatijeg, priznatijeg i daleko komercijalnijeg Harukija, njegov prezimenjak Rju nam donosi jedan sasvim drugi talas modernih japanskih pisaca. Njegove teme su vezane za novi Japan na potpuno drugačiji način od većine njegovih ispisnika. Način koji ga je i učinio hitom u andergraund kulturološkim krugovima i napravio malobrojnu, ali snažnu bazu obožavalaca.

Mlađi Murakami se naporedo bavio filmom i književnošću i kroz svoje obrazovanje vrlo rano stupio u kontakt sa hipi kulturom što je u velikoj meri i uticalo na njegovo formiranje kao čoveka i pisca. Buntovnik u duši, to svoje neslaganje svetom oko sebe je preneo i u svoja dela. Rju nije zadovoljan novim Japanom koji niče svuda oko njega. On se protivi amerikanizaciji i ismeva vesternizaciju svakodnevnog života najrazvijenijeg azijskog društva. On se ne boji ni da iskaže prezir prema stranim uticajima i sunarodnicima koji ih po svaku cenu oponašaju, bilo da je u pitanju moda, stil života ili kultura. Paralelno sa prikazom smene tradicije globalizmom, Murakami se ne libi da nam pokaže i svo naličje modernog Japana, njegovu dekadenciju u razvrat, poroke i kriminal. Nešto što bi retko koji pisac odlučio da podeli sa svetom oko sebe.

Ono što Rjua čini tako neodoljivim piscem je i njegov stil, jednostavan, čist, neformalan i vrlo, vrlo jasan. Njegove knjige ne umiru u stilskim figurama, nema razmetanja metaforama, skrivenih značenja i poruka. Reči su samo instrumenti, hirurški precizni i od samog početka imaju samo jedan zadatak. Da zavedu čitaoca. I to čine veoma snažno. Murakami je, u nedostatku boljeg poređenja, idealan filmski pisac. To znači da su njegova dela savršena podloga za sedmu umetnost, da je atmosfera koju stvara grafički vrlo lako opipljiva u umu čitaoca i da će čak i oni sa nedostatkom mašte vrlo lako uploviti u njegov svet. I jako teško iz njega izaći, što je posledica njegovog možda i najvećeg kvaliteta kao pisca.

Knjige Rjua Murakamija su nepodnošljivo napeto štivo. Atmosfera koju stvara je toliko realistična, da će vam se za tili čas učiniti da ste vi ti koji hodate skrivenim četvrtima Tokija, i da baš vas vrebaju opasnosti i neverovatni doživljaji iza ugla. Gutaćete strane njegovih knjiga, gonjeni nepodnošljivom željom da saznate šta čeka njegove likove, kakav je rasplet i da li je pravda zadovoljena. I tu ćete doživeti razočarenje.

Japanska kultura je sasvim različita od bilo koje evropske koju ste mislili da znate i poznajete. Uprkos velikom uticaju koji je istrpela nakon poraza u drugom svetskom ratu, suštinski je i dalje veoma različita i od američkog shvatanja života. Samim tim, čitanje bilo kog japanskog pisca, a pogotovo Rjua, zahteva jedan potpuno otvoren um za drugačiju radnju, likove i kraj knjige. Naime, njihova kultura ne poznaje termin zadovoljenja pravde i hepienda. Nije utemeljena na jasnom razlučivanju dobrog i zlog, kako u samim ljudima, tako i u njihovoj interakciji. Zato će vas neretko krajevi knjiga ostaviti šokiranije nego sama radnja, koja konstatno hoda po ivici oštrice realnog i verovatnog. To novi talas japanskih pisaca, predvođen Rjuom, i čini tako zanimljivim i magično privlačnim.

Ukoliko odlučite da stupite u Murakamijev svet, morate biti hrabri i odvažni. Njegove knjige zahtevaju hrabrost i izdržljivost da se preko iznenadnih naleta akcije, trilera i horora pređe. Ukoliko to pregurate, bićete nagrađeni delima koje ćete pamtiti i imaćete veliku želju da pročitate ceo njegov opus.


„Audicija” je već pretočena u vrlo uspešan film i bila je prilika za Rjua da spoji svoje dve najveće ljubavi, kinematografiju i pisanje. Podloga za ovu kratku, ali efektnu novelu je sjajna ideja o organizovanju fiktivne audicije za film, koja za konačni rezultat treba da ima odabir buduće supruge jednog od dvojice producenata. U pitanju je uspešan, miran i povučeni porodični čovek, koji je skoro ostao bez žene zbog njene teške bolesti. Zatvoren i uzdržani mladi otac nije spreman da u svoj život pusti novu emocije. Upravo zato i oberučke prihvata poziv svog najboljeg prijatelja da organizuju kasting za njegovu novu izabranicu, pošto će mu to omogućiti da sa bezbedne udaljenosti odabere onu pravu. Njegovi problemi počinju da se množe kada pomisli da je pronašao to što je tražio u liku mlade i privlačne devojke. Svi znakovi za opasnost su tu, napetost raste iz strane u stranu, ali vas ništa ne može pripremiti na poslednjih desetak strana knjige i njen surovi rasplet.

„U miso supi” je jedna od onih direktnih knjiga, što vas bez uvijanja i preterano dugačkog uvoda smešta u suvozačevo sedište. Vozač je u ovom slučaju vodič kroz noćni život Tokija, mladi čovek sa margine, sa samo jednim zadatkom na svom poslu. Zadovoljiti potrebe svoje mušterije, ma kakve one bile. Taj koncept će biti stavljen na probu kada ga oglas u novinama spoji sa misterioznim Amerikancem, čiji prohtevi prevazilaze sva njegova očekivanja. Taj susret Japana i stranaca će roditi jedno opsesivno-kompulsivno i nakaradno prijateljstvo i pred čitaoce izneti jednog od najupečatljivijih knjiških negativaca ikada stvorenih. Raspleta i konca radnje u klasičnom smislu nema, tako da će evro-američki čitalac ostati uskraćen za očekivane odgovore. Iako nije preneta na veliki ekran, ova triler i horor priča to svakako zaslužuje.

Ukoliko ste ljubitelj dobre akcije, trilera i horora sa primesom fantastike, a pritom vas privlači Daleki Istok i Japan, teško da može biti zanimljivijeg pisca za vas od Murakamija. Ali ne Harukija, već Rjua. Upamtite to ime.



Нема коментара:

Постави коментар