O godišnjicama
i najboljoj knjizi o Srbima ikada napisanoj
Osporavan
kao pisac. Anatemisan u javnosti. Politički proganjan. (Samo)proglašavan za
buntovnika.
Slavljen
kao vizionar. Imenovan za tvorca nove srpske nacionalne misli.
Prokazan
kao državnik. Satanizovan od strane Hrvata, Bošnjaka, Albanaca i Srba, čak i
nakon smrti.
Zanemaren,
ali nikad zaboravljen.
Retko koja
pojava u modernoj srpskoj istoriji bila je predmet toliko rasprava poput
Dobrice Ćosića. Oštri opozicionar, nakratko čovek vlasti, večiti intelektualac
i nadasve sjajan književnik. Širokog opusa, ali sa jednom glavnom temom. Srpskim
seljakom. Iako mu mnogi spore kontinuitet u kvalitetu pisanja tokom
višedecenijske karijere, u jednom se svi slažu.
Najbolja knjiga Dobrice Ćosića bila je i ostala „Vreme smrti”.
Prvi put
sam se sa pomenutom četvorotomnom istorijom Srba u Prvom svetskom ratu susreo
još pri kraju gimnazije. Iako je od nas tražen samo odlomak, tematika me je
privukla da pročitam svih 2000 strana i nisam za time zažalio. Sa ove vremenske
distance, uviđam da je to bila greška, pošto mi se „Vreme smrti” desilo
prerano. A kako život uvek zatvara krugove kada to najmanje očekujete, moj
ponovni susret sa epskim Ćosićevim delom desio se u godini kojom se simbolično
označavala stogodišnjica početka Velikog rata.
Protekla
2014. bila je godina neuobičajene žive književne aktivnosti na zadatu temu.
Izdavači su se utrkivali u tome koji će bogatijom monografijom ili
kontroverznijim osvrtom „istoričara” obeležiti zlatni jubilej. Dela sumnjivog
kvaliteta su se nizala jedna za drugim, bezuspešno pokušavajući da nam
ispričaju nešto što već nismo čuli kada je u pitanju uloga naše zemlje i naroda
u prvom globalnom sukobu. Sav taj trud ostaje uzaludan pred potezom „Lagune”,
koja se odlučila na naizgled veoma neatraktivno reizdavanje „Vremena smrti”
Dobrice Ćosića.
Znajući da
me čeka obiman posao, očistio sam manja i kraća dela sa liste čekanja i
posvetio dobrih nekoliko nedelja ponovnom iščitavanju obnovljenog epskog
izdanja. Pored redizajniranih naslovnih strana i novonadenutih imena za svaku
knjigu, ni sadržaj između korica nije bio onakav kakvog sam se sećao iz
gimnazijskih dana. Ne, reči, rečenice i misli velikog pisca se nisu promenile u
redakciji teksta. Promenio sam se ja. Sazreo kao čitalac i obrazovao se kao
čovek. Tek u 33-oj najzad sam bio spreman za Ćosićev književni uragan.
A kao i
svaki uragan, i ovaj je počinjao povetarcem. Uvodnom knjigom, koja svoj prolog
posvećuje autentičnim depešama evropskih moćnika i srpskih političara sa samog
početka Prvog svetskog rata. Rez na selo Prerovo u dolini Morave, čitaoca
momentalno priprema na sveobuhvatni pristup neophodan da se ovako široka i
delikatna tema sagleda iz svih uglova. Autor to postiže velikim brojem likova,
mešanjem istorijskih i fiktivnih ličnosti, stvarnih događaja i onima nastalim
za potrebe knjige.
U
nedostatku boljeg poređenja, „Vreme smrti” je srpski „Rat i mir”.
Ne postoji
lik, neka njegova karakterna osobina ili događaj koji predstavljaju višak.
Svako i svaka sudbina su tu sa razlogom. Nema slepih završetaka, niti
bespotrebnih lamentacija. Ćosićev stil je dosledan, detaljan i nepokolebljiv
skoro do samog kraja čitave knjige, bez obzira na desetine različitih tokova
radnje što se međusobno prepliću i utiču jedna na druge.
U tom
fascinantno ispovezanom vrtlogu ljudi, sudbina i događaja, centralno mesto
zauzima porodica Katić. Vremenski se nastavljajući na prethodna Ćosićeva dela,
„Korene” i „Deobe”, „Vreme smrti” centralno mesto posvećuje deci Đorđa i
Vukašina Katića: Adamu, Mileni i Ivanu. Deda Aćim je na zalasku života i neke nove
snage kreću u rat, i ovoga puta se boreći paralelno kako sa neprijateljem
spolja, tako i sa onima unutar same porodice tragično pogođene podelama. Ratni
izbori im daju dodatnu dubinu i slojeve, što predstavlja i osnovni zamajac koji
čitavoj knjizi daje snagu tajfuna. Snagu što crpi iz detaljno razrađenih
prikaza likova, koji rastu, razvijaju se i stupaju u intenzivne međusobne
interakcije kako međusobno, tako i sa epizodnim likovima.
A
epizodisti su ono što daje dodatnu boju „Vremenu smrti”, donoseći nam dragocen
uvid u to kako rat doživljavaju političari, vojskovođe, diplomate, poslovni
ljudi, obični seljaci i intelektualci. Sve njih Ćosić smešta u isti lonac i
svodi na sličan nivo, nedeljivo ih vezujući za sudbinu same zemlje u ratnom
vihoru.
Sam rat je
nemilosrdno realistično sagledan, prikazan i analiziran. Smenjivanje političkih
zakulisnih igara između Pašića i savezničkih diplomata sa surovim prikazima bitke
na Suvoboru celokupno delo smešta u pakleni ritam koji čak ni užasi epidemije
tifusa u valjevskoj bolnici ne mogu usporiti dok hita ka neumitnom kraju
povlačenja kroz Albaniju. Nikada pre i nikada posle, rat u srpskoj književnosti
nije predstavljen kroz jedan tako realan koktel drame i akcije. Nikada pre i
nikada posle jedna tema u srpskoj istoriji nije obrađena na tako sveobuhvatan, detaljan
i izbalansiran način, nadilazeći u snazi prikaza i sam boj na Kosovu.
Prvi
svetski rat i učešće Srbije u njemu to svakako i zaslužuje. Kada neka nacija u nekom
sukobu izgubi TREĆINU svog stanovništva boreći se na strani pobednika to i ne
zaslužuje ništa manje od epa koji je Ćosić započeo sedamdesetih godina prošloga
veka, u nekim sasvim drugačijim političkim okolnostima, kada nije bilo
jednostavno odnose između nekih jugoslovenskih naroda prikazati onako eksplicitno
kako je on to učinio. Ali, čak ni to opozicionarstvo nije ono po čemu će „Vreme
smrti” ostati upamćeno u srpskim čitankama dok je samih Srba. Ne.
„Vreme
smrti” je najrealističniji prikaz srpskog naroda ikada napisan. Prikaz njegove
istorije, sudbine i svih pogrešnih i ispravnih izbora. Svih naših istorijskih,
političkih i nacionalnih ideala, zabluda i mitova. Prikaz svih naših žrtava,
bede i tragedije, ali i ponosa, slave i besmrtnosti. I ne samo to.
„Vreme
smrti” je i pisani spomenik. Spomenik srpskom seljaku. Poštenom, vrednom,
radnom, ali i onom prevrtljivom sitnom lopovu Toli Dačiću. „Vreme smrti” je
spomenik i srpskoj vojsci i njenim vojskovođama, sa potresnim portretom najnarodskijeg
od svih srpskih vojvoda, Živojinom Mišićem. „Vreme smrti” je spomenik i svim
srpskim majkama, ćerkama i sestrama, tihim i diskretnim heroinama svakog našeg
rata. Takođe, Ćosićevo životno delo je epitaf i svim srpskim sinovima, braći,
muževima i očevima. Kako onim herojski nastradalim, tako i onima koji su kukavički
pretekli iz pakla Velikog rata.
„Vreme
smrti” je spomenik svima nama. Spomenik Srbima. Spomenik Srbiji. I zato je
vredno počasnog mesta na svakoj srpskoj polici sa knjigama. Nevezano za
jubileje.
SLIČNE TEME:
DNEVNIK JEDNE PROPASTI
ODLAZAK STILA
TEROR(ISANJE) ČITAOCA
MOŽE BITI SAMO JEDAN MURAKAMI
SLIČNE TEME:
DNEVNIK JEDNE PROPASTI
ODLAZAK STILA
TEROR(ISANJE) ČITAOCA
MOŽE BITI SAMO JEDAN MURAKAMI
Нема коментара:
Постави коментар