Ukoliko su „Kraftverk” izmislili
elektronsku muziku, a „Depeš Mod” je uveli u mejnstrim, onda su zasigurno „Daft
pank” jedni od poslednjih pravih naslednika pomenuta dva benda koji su postali stožeri
moderne muzike na prelazu između vekova. Francuski dvojac u sastavu Gi-Manuel de
Omem-Hristo i Tomas Bangalter su pokrenuli projekat „Daft pank” krajem devedesetih,
miksujući u svojoj muzici haus i sintpop. Vrlo brzo su dostigli svetsku slavu sa
svoja prva dva albuma: „Homework” iz 1997. godine i
„Discovery” iz 2001. godine. Singlovi
„Around the world”, „One more time” i „Harder, better, faster, stronger” na su prečac osvojili top liste širom sveta
i postali neizostavni program diskoteka i inspiracija čitavoj generaciji di-džejeva.
Po starom nepisanom pravilu
po karijeru prelomnog trećeg albuma, ni „Daft Pank” nisu uspeli da izbegnu usud
koji je pratio njihovo izdanje iz 2005. godine, „Human
after all”. Prateći
analogiju da nakon prvog albuma koji služi za upoznavanje sa radom neke grupe sledi
komercijalniji naslednik, i francuski elektro-pioniri su došli do raskrsnice. I
na njoj su izabrali još žešći i opasniji put, na kojem su ih pratili samo oni najsmeliji
fanovi. Elektronsku muziku su potpuno podredili svojim semplerima
i napravili skoro savršenu sinesteziju čoveka i mašine. Muziku za robote. Ironično,
na tom putu su izgubili većinu sledbeništva. „Robot
rock” i „Human after all” su samo pojačali autizam brižljivo negovan od samih početaka, nagalašavajući
svojom napadnošću distancu između dvojice umetnika koji su svoju privatnost
čuvali kacigama i njihove publike. U sličnom stilu su nastavili i sa svojim saundretkom
za rebutovani kultni SF film sa početka osamdesetih, „Tron”. Ceo taj vrlo uspeli
rimejk se može posmatrati i kao jedan veliki i sat i po dugačak spot za „Daft pank”,
sa glavnim glumcima u kacigama i odelima od spandeksa. Progresivni imidž Francuza
se savršeno stopio sa naprednim dizajnom filmske produkcije, obogaćujući ga muzikom
za 22. vek.
Pomalo iznenada, ovu godinu
je u muzičkom smislu obeležio i novi album „Daft panka” nazvan u skladu sa njihovom
plodonosnom saradnjom sa kompjuterskim tehnologijama. „Random
access memories” iza
svog naziva koji označava radnu memoriju računara, krije jedno veliko iznenađenje
i zaokret. Bend budućnosti i perjanica hard-elektra je odlučio da napravi korak
unazad. Da se vrati korenima i ponovo oživi vreme stvaranja elektronske muzike,
sedamdesete i osamdesete godine prošlog veka. Pod jakim uticajem diska i sintpopa,
Gi-Manuel i Tomas su na sve to odlučili da u konačnom miksu
daju prednost čilautu kao finalnom izrazu njihovog četvrtog po redu albuma. Dobijeni
rezultat je muzika sasvim drugačija u odnosu na bilo šta čime su se ranije bavili.
Spoljnja saradnja sa vokalima
je raznovrsnija nego ikad do sad, pa tako na „RAM-u” možete paralelno čuti legende
poput Đorđa Morodera, Nila Rodžersa i pevača „Strouksa”, Džulijana Kazablankasa, kako
se savršeno uklapaju sa francuskim andergraund di-džejevima i producentima i komercijalnim
američkim hip-hoperom Farelom Vilijamsom („N.E.R.D”). Raznolikost žanrova muzike
kojim se kolaboracionisti bave će za svoju logičnu posledicu imati i diverzitet
pesama koje se stapaju jedna u drugu. Prvi singl „Get
lucky” svojim
glasom pečatira Farel Vilijams i nosi ga pravo u diskoteke i klubove kao zagrevanje
za celonoćni provod, baš kao i njegova druga saradnja na ovom albumu,
„Lose yourself to dance”. Rame uz rame sa njima staju i uvodna „Give life back to music” i
sjajna „Fragments of time”.
Nežniju stranu ovog albuma
čine pravi, pravcati biseri čilauta i verovatno prve istinske Daft pank balade.
„The game of love”, „Within”, „Instant crush” i „Beyond”
su stvari uz koje
ćete lečiti insomniju,
snižavati nivo svakodnevnog stresa i gubiti pogled na pučini mora.
Negde između ta dva sveta će
stajati tri eksperimenta, tako svojstvena ranijim radovima „Daft panka”. Najupečatljivija
od njih i definitivno najzanimljivija pesma na albumu je
saradnja sa čuvenim autorom muzike za filmove, Đorđom Moroderom, koja će vas vratiti
nazad direktno u sedamdesete. „Giorgio” može komotno biti podloga za
bilo koju krimi seriju od pre tridesetak godina, a da pritom ne gubi ništa na svojoj
dopadljivosti. „Motherboard” i „Contact”
su poruke upućene
drugim svetovima i omaž svemu što su za modernu muziku elektro-Francuzi uradili
u prethodnih deceniju i po.
Iako će većina fanova i onih
koji uopšteno vole muziku požuriti da kažu kako je „RAM” jedan klasičan retro album, verovatno će tu i pogrešiti. Ovo jeste muzika koja se snažno
naslanja na sedamdesete i osamdesete, ali ne predstavlja puku producentsku reciklažu
što truje TV i radio-talase u poslednjoj deceniji. Ovo je miks prošlosti
i sadašnjosti i davanje potpuno novog života žanrovskim klasicima. Ovo je retro album za budućnost i ponovo nešto sasvim novo i sasvim drugačije u
odnosu na ostatak muzičke scene. Ovo je i idealan letnji album, muzika koju
morate imati u svom plejeru dok se vozite pored mora ili jednostavno ispijate koktele
u plažnoj ležaljci. Ovo je možda i najkomercijalniji album „Daft panka” dosad i
sasvim sigurno najprijatnije muzičko iznenađenje u ovoj 2013. godini.
Uživajte!
Znas vec, delimo odusevljenje!!!
ОдговориИзбриши