FOTO: cambooth.net
Od kad sam počeo da putujem, mesto broj jedan na mojoj listi gradova za posetiti pre smrti zauzima Moskva. Preciznije, zauzimala je do pre nekoliko meseci kada sam je konačno i obišao, ispunivši time najveću želju neugasivog poroka obilaska novih meridijana i upoznavanja novih kultura.
Zašto baš Moskva?
Zbog prostranstva, megalomanije, istorije, muzeja, vojnih muzeja i zbog
– vozova. Preciznije, metroa.
Kao dete sam maštao da budem pilot i astronaut. Kao srednjoškolac, za
arhitekturu sam se odlučio tek nakon bombardovanja srpskih mostova u proleće
1999. Kao student, sačekao sam do četvrte godine studija da bih shvatio da je
urbanizam ta uža specijalnost ogromnog arhitektonskog polja znanja kojom želim
da se bavim u životu i ceo moj život. Kao urbanista, trebalo mi je nekoliko
godina da bih razvio poseban fetiš ka šinskim kapacitetnim sistemima javnog
gradskog prevoza, od kojih je najpoznatiji vid metro.
Moskovski metro sistem je najveći na svetu.
Da, najveći. Sa 12 linija i 185 stajališta dnevno preveze između 8 i 9
miliona putnika. Više nego londonski i njujorški sistem zajedno. Više od jedne
Srbije dnevno. Više od jednog celokupnog Pariza. Dnevno.
No, to su suvoparne cifre na papiru. Kako izgleda kontakt sa moskovskim
Metropolitenom iz prvog lica? Kao i svaki metro-sistem, u pitanju je slika i
prilika organizovanosti jednog grada, njegovih tehnoloških i civilizacijskih
dostignuća, kao i ogledalo higijene i svesti njegovih građana.
Put do Metropolitena nas je vodio preko „„Aeroekspresa”, prigradskih
vozova koji metro-sistem povezuju sa tri moskovska aerodroma. U pitanju su bile
besprekorno čiste i ganc nove kompozicije klimatizovanih električnih vozova
koji saobraćaju na svakih pola sata. Cena karte za vožnju u jednom smeru iznosi
oko 5 evra. Naš „Aeroekspres” nas je ostavio na stanici Kijevskaja i odatle
kreće naš silazak u Moskvu ispod Moskve, njen metro.
Jedan tipičan popodnevni špic u moskovskom metrou
Iako je u pitanju bilo rano jutro, Metropoliten je već vrio. Kijevskaja
je stanica na kružnoj liniji i kao takva je mesto presedanja. Zahvaljujem Bogu
što znam ćirilicu, pošto je skoro sve na njoj. Oznake na engleskom ne postoje,
dok boje i označavanja na podu pomažu. Lavirint stepeništa i eksalatora je na
početku zbunjujuć, ali naši sjajni domaćini uskaču i daju prve instrukcije. Arhitekta
u meni sa svakim pređenim metrom se sve bolje i bolje orijentiše, nalazeći
logiku u premošćavanju metro linija na različitom nivou. Još kada bih naučio to
jedno slovo razlike između reči za ulaz i izlaz (выход-вход), bilo bi sjajno.
Ali vremena za mnogo razmišljanje nema, baš kao ni za uživanje u arhitekturi
same stanice. Stiže voz. Po dizajnu, reklo bi se iz sedamdesetih (ispostaviće
se iz 1976) i veliki displej na početku perona se poništava. Reka ljudi izlazi,
ustupajući mesto drugoj reci. Svi strpljivo čekaju sa desne strane i bez guranja,
ali efikasno staju u kompozicije. Nema trčanja, jer je sledeći voz tu za 60 do
135 sekundi. Možete sat da navijate po tom tempu.
A tempo je istinski zastrašujuć, pogotovo u špicu. Svaki voz u sebi
krije hiljade ljudi, kao i mnogo od njihovih navika. Pored vrlo striktnog
poštovanja staničnog i vagonskog bontona, sve je veoma čisto. Nije novo, ali je
savršeno čisto. Nema grafita, polupanih i vandalizovanih kompozicija, nema guranja, psovanja,
pljuvanja, ali ni toaleta. Zato ima zasebnih jedinica tzv. „Metro policije”.
Starijima, ženama i deci se mesta ustupaju bez pogovora. I čita se. Stalno se
čita. Bilo da su u pitanju analogne ili digitalne verzije knjiga, one su u
rukama skoro svakog drugog-trećeg putnika, bez obzira na godine. Tu, u
vagonima, takođe spoznajete jedan od aspekata veličine ovog grada.
Moskva je epicentar jednog čitavog drugog dela planete.
Rusi koji govore i izgledaju kao Mongoli, Rusi koji govore i izgledaju
kao Arapi, Rusi koji govore i izgledaju kao Japanci, Kinezi... Sijaset nacija,
rasa i kultura koje se sve sustiču u gradu ispod grada – moskovskom metrou.
Kako nam je huk vozova i žagor dijalekata ruskog neprimetno i lako
postao deo svakodnevice, mogli smo da se posvetimo i posebnoj podtemi
moskovskog metroa i jednoj od najvećih turističkih atrakcija prestonice najveće
zemlje na svetu.
Izgradnja metroa je započela 1935. godine, a već 1937. je prevozio
milion putnika dnevno. Mi smo imali tu sreću da budemo smešteni na „zelenoj”,
tj. drugoj najstarijoj liniji, koja je svoj život otpočela 1938. godine. Do
kraja Drugog svetskog rata svaka stanica je predstavljala arhitektonsko
remek-delo za sebe. Majakovskaja, Komsomolskaja, Elektrozavodskaja, Prospekt Mira,
Arbackaja – da navedemo samo neke od najlepših. Od hladnih i jednostavnih
modernih mermernih odaja do raskošnih baroknih frizova, lustera i skulptura sa
rodoljubivom tematikom. I sve čisto, okrečeno i održavano. Kolika je ljubav Moskve
prema svom podzemnom bratu blizancu govori i činjenica da smo posetili stanicu Teatralnjaja,
koja je građena i izgrađena tokom Drugog svetskog ili kako Rusi kažu, Velikog
otadžbinskog rata. Metro je bio i mesto
Staljinovog štaba tokom opsade Moskve 1941, a u popularnoj literaturi je možda
najzanimljivije odslikan u futurističkim postapokaliptičnim romanima Dmitrija
Gluhovskog, „Metro 2033” i „Metro 2034”.
Nakon 1945. kreativni izraz u oblikovanju stajališta metroa ustupio je
mesto funkcionalnosti i rapidnom rastu Moskve, te su tako arhitekte obeležavale
tek poneku stanicu, poput one posvećene Dostojevskom ili najdublju stanicu na
svetu, Park Pobede koja se nalazi na dubini od 97 metra, do koje vode
eskalatori dugački 126 metara niz koje se do dna spuštate punih 7 minuta.
Obišavši 11 od 12 linija možemo sa sigurnošću tvrditi da budućnost
moskovskog Metropolitena izgleda sjajno i blistavo. Vozila se uveliko
modernizuju, grade se nove trase, među kojima je najsvežija ona koja povezuje
„Siti” sa centrom grada, kao i nadzemni „monorejl” na stubovima od TV-tornja
„Ostankino” do Muzeja kosmonautike.
Ali, nadzemna Moskva i njeni muzeji su deo neke druge priče o ovom
neverovatnom gradu, koja zaslužuje novih 1000 kucanih karaktera. Barem.
'
Нема коментара:
Постави коментар