O nestanku jedne mornarice
Nisam rusofil po opredeljenju,
ali obožavam rusku vojnu tehniku. Kako pomenutu temu pratim od najranijeg
detinjstva do danas, ne treba trošiti reči na to sa kolikom sam pažnjom pratio
aktuelni razvoj situacije u Ukrajini i na Krimu, pošto mi je to dalo priliku da
maltene iz prve ruke dobijem uvid u stanje jedne od omiljenih podkategorija
vojne tehnike.
Ruske ratne mornarice.
Zarobljavanjem minolovca „Čerkasi”
u Donuzlavskom jezeru, praktično je prestala postoji ukrajinska ratna
mornarica. Plovilo klase „Natja” poslednje je u nizu onih koji su milom ili
silom preuzeli pripadnici ruske Crnomorske flote na Krimu. To je ujedno
predstavljalo i kraj jedne od najmlađih svetskih mornarica.
Ukrajinske.
Glavnina
ruske Crnomorske flote na vezu u Sevastopolju, sleva na desno: krstarice
„Moskva” (121) i „Kerč” (713), razarač
„Smetljivi” (810)
Treća po veličini republika
koja se 1991. izdvojila iz tadašnjeg SSSR-a, Ukrajina je nasledila lavovski deo
crnomorske obale, poluostvro Krim sa velikom pomorskom bazom Sevastopolj i
pravo na polovinu matične flote bivše države. Nesuglasice sa ekonomski i
državnički posrnulom Rusijom tokom devedesetih imale su za posledicu mučne
pregovore oko podele Crnomorske flote i statusa Sevastopolja. Konflikt je
najzad razrešen krajem prošlog i početkom novog veka kombinacijom deobe i
zakupa i izgledalo je kao da odnosi između dve frakcije istog naroda najzad
mogu da krenu sa mrtve tačke.
Tako je i bilo, dok na red nije
došao ulazak Ukrajine u EU i NATO. U već poznatom nizu događaja ove zime, bivša
sovjetska republika ušla je u de fakto stanje građanskog rata, koji se završio ruskom oružanom intervencijom i
pripajanjem Krima matici, iz koje je inače i nepravedno administrativno
izdvojen 1954. Kako je strateški značajno poluostrvo krcato vojnim i to pre
svega pomorskim bazama, sukob između dve suparničke strane izgledao je
neminovan.
Za razliku od ruske Crnomorske
flote koja je zadržala najveći deo efektive iz vremena SSSR-a, Ukrajina je samo na papiru imala moćnu oružanu silu.
Iako naslednica velike količine najmodernijih sovjetskih tipova aviona, tenkova
i brodova, malo štošta je ispravno dočekalo krizu 2014. Ambiciozni domaći razvojni
programi doživeli su neslavnu sudbinu usled besparice, a ionako nizak moral ljudstva
dodatno je srozala politička i etnička podela unutar same zemlje.
Sve to bilo je više nego dobro
poznato Rusima koji su se upravo zbog toga i odlućili za munjevitu akciju i
tzv. „meki” konflikt kroz blokadu,
izolaciju i mirnu primopredaju. Takav koncept se pokazao sasvim dovoljan u
većini slučajeva, te su za razliku od građanskih sukoba u Kijevu i naseljima u
unutrašnjosti, na Krimu događaji bili daleko mirniji i uz minimalne žrtve. U
tome je posebno prednjačila mornarica koja je većinu ukrajinskih plovila koje
je kriza zatekla na užarenom poluostrvu preuzela na vezovima, mahom prilazeći
sa kopna.
Proces je najpre otpočet u
samom Sevastopolju, gde su baze delile pomorske snage obe sukobljene strane. Šaljući
sve kapitalne brodove (krstarice, razarače, fregate, korvete i podmornice) na
otvoreno more po izbijanju krize, ruske pomorske snage blokiraju luku potapanjem
manjih civilnih brodova i patrolom oko samog ulaza primoravaju većinu posada na
dobrovoljnu predaju, poput ljudi na jedinoj ukrajinskoj podmornici, „Zaporožje”,
poslednjoj preostaloj dizel-električnoj podmornici klase „Fokstrot” iz šezdesetih godina prošloga veka. To se sa druge
strane nikako ne može reći za dve veće („Luck” i „Ternopilj” – klasa
„Griša”) i jednu manju
protivpodmorničku korvetu („Hmeljnicki” – klasa „Pauk”), kao i veliki komandni brod „Slavutič”,
koji su morali da budu zauzeti uz upotrebu sile, ali na sreću bez žrtava.
Tri ukrajinske
korvete klase „Griša”, sada u sastavu ruske Crnomorske flote: „Luck” (U205),
„Vinicija” (U206) i „Ternopilj” (U209)
Lokalni mornari u drugim
krimskim bazama nisu pružali preveliki otpor, a ako ga je i bilo, bio je
uglavnom pasivan, poput posada brodova koji su bili nekoliko nedelja blokirani
u jezeru Donuzlav, tankim kanalom povezanim sa otvorenim morem. Ruske snage su
tu još na samom početku intervencije potopile jednu od rashodovanih krstarica
klase „Kara” („Očakov”) i time onemogućile
šest ukrajinskih ratnih brodova da izađu na otvoreno more, za svaki slučaj
ostavljajući svoj najmoćniji u regionu, raketnu krstaricu „Moskva”, u patroli na
ulazu u kanal. Pa ipak, za angažman masivnog plovila klase „Slava”, namenjenog uništavanju drugih plovila projektilima „bazalt” nije bilo potrebe pošto su
anti-terorističke jedinice preuzele kontrolu nad svim blokiranim brodovima,
ukljućujući tu i veliki desantni brod „Konstantin Oljšanski” i već
pomenuti minolovac „Čerkasi”, koji su najduže izbegavali poteri manevrisanjem po
kanalu uz upotrebu dimne zavese. Posade su se na samom kraju zaključale u
potpalublje i tu dočekale naoružane ruske pripadnike koji su ih sproveli do
najbližih ukrajinskih baza, okončavajući time eru ukrajinske mornarice na
Krimu.
Zarobljeni
kapitalni brodovi ukrajinske ratne mornarice (gore levo: komandni brod
„Slavutič” (U510); gore sredina: korveta „Hmeljnicki” (U208), gore levo:
minolovac „Čerkasi” (U311), gore desno: podmornica „Zaporožje”
Ukrajincima nakon aneksije
Krima suštinski preostaje jedna pomorska baza i jedan pravi i veliki ratni
brod. U Odesu je posle više dana nedoumice uplovio zastavni brod ukrajinske
mornarice, fregata „Hetman Sadajčni”, okončavajući time protivpiratsku patrolu
Indijskim okeanom. Najmoćnije i najbolje naoružano ukrajinsko plovilo time je okončalo spekulacije o navodnoj
kolektivnoj predaji ruskim izaslanicima na Kritu, gde ju je zatekla kriza na
Krimu. Njen zapovednik potvrdio je lojalnost novim vlastima u Kijevu i time označio
simboličan produžetak dvodecenijske egzistencije ukrajinskih pomorskih oružanih
snaga. U pitanju je inače poslednji preživeli od ukupno četiri broda klase „Krivak” koji su pripali Ukrajini nakon
podele Crnomorske flote, naoružan topovima kalibra 100 i 30mm, protivavionskim raketama „osa”,
torpednim aparatima, bacačima dubinskih bombi i helikopterom. Zanimljivo
je da dva sestrinska broda iz iste klase, „Ladni” i „Plitvji”, takođe patroliraju crnomorskim vodama, ali sa ruske strane.
Jedini preostali brod ukrajinske ratne mornarice,
fregata „Hetman Sadajčni”
Iako su tenzije u čitavom
regionu i svetu i dalje visoke, situacija na moru je poprilično mirna i ne
nagoveštava skoriju eskalaciju, uprkos velikim najavljenim manevrima američke,
rumunske i bugarske flote, kao i pojačanoj aktivnosti Turaka. Ukrajina je de
fakto postala zarobljenik ruske flote i proći će godine pre nego što bude
obnovila i delić svoje snage kojom je raspolagala devedesetih.
Kao čoveku mi je izuzetno drago
što je ovaj niz incidenata prošao bez ljudskih žrtava.
Ljubitelj vojne tehnike u meni
je presrećan što će barem neki od tih zarobljenih ukrajinskih brodova nastaviti
svoj život i u Crnomorskoj floti i time izbeći neumitnu kartu u jednom pravcu
za staro gvožđe.
SLIČNE TEME:
ELISE BOŽIJE
TU JE, KAŽU LJUDI, NEKAD BILO MORE
HEROJSTVO KAO ZLOČIN
SLIČNE TEME:
ELISE BOŽIJE
TU JE, KAŽU LJUDI, NEKAD BILO MORE
HEROJSTVO KAO ZLOČIN
Нема коментара:
Постави коментар