O najvećem
živom glumcu, „Oskarima” i neuništivosti kvaliteta kao merne jedinice
Ko je najbolji?
Pitanje koje sebi barem jednom dnevno postavite, bilo
da je u pitanju sport, politika ili muzika. Svako će imati svoje mišljenje, argumente,
emocije. To pitanje će sa sobom nositi i žustre diskusije, neretko i svađe.
Skoro da nema polja na kojem će se ljudi složiti oko toga ko je broj jedan.
Pa, skoro da nema.
Gluma je verovatno poslednje mesto gde biste mogli da potražite jedinstveni
stav o tome ko je naj naj.
Ili pak ne?
Jedni će slaviti neponovljivu šizofreniju Džeka Nikolsona,
drugi pak obožavati „kralja monologa”,
Paćina. Treći će tvrditi
da je Dastina Hofmana najbolji metodski glumac, dok će četvrti to isto misliti za De Nira.
Blagajne će veličati Toma Henksa,
a festivalska publika i žiriji dramsku dubinu
Šona Pena. Pa ipak, svi će se oni, drage volje ili ne,
složiti oko dve stvari.
Da su svi
gore još uvek aktivni pobrojani glumački kolosi,
svaki u svojoj generaciji, odreda sjajni.
I da svi oni
ipak gledaju u leđa jednom čoveku.
Jedinom živom
glumcu koji u vitrinama ima tri „zlatna
dečaka” za glavnu mušku ulogu.
Jedinom
glumcu u istoriji kome je to pošlo
za rukom.
Sigurno će se javiti neko i osporiti značaj „Oskara” u određivanju kvaliteta
nekog glumca ili filma. A javiće se još ljudi i reći da ta Akademije odavno
više ne zna šta radi i da je u poslednjim decenijama potpuno pogubila kompas i
obezvredila samo takmičenje.
Činjenica je da su i jedni i drugi u pravu. „Zlatni
dečak” je surovo zaobišao mnoge velikane,
dok je druge nagradio za pogrešne
stvari i u pogrešno vreme. I to je
fakat. Ali, čak i ta i takva nepravedna i slepa na jedno oko Akademija neke
stvari ne može da previdi i pređe preko njih. Može da pokuša, ali ne može da
uspe u tome.
Ne može, jer su neke stvari jednostavno neuništive. Kao na primer kvalitet.
Kvalitet, koji se rađa iz posvećenosti. A posvećenost je postala srednje ime
Danijela Dej-Luisa.
Od oca pesnika i dede pozorišnog radnika, ovaj Irac
odrastao u Engleskoj vrlo rano je debitovao na velikom platnu. Minijaturna epizoda u „Sunday, bloody Sunday”
označila je ujedno i deceniju pozorišne
aktivnosti pre povratka na film. Početak mu je bio težak, sa neupečatljivim
epizodama u „Gandiju” i novoj verziji
„Pobune na brodu Baunti”. Iako su ga
kritičari ocenili kao neperspektivnog za bavljenje glumom, on nije odustajao. Usledile
su solidne uloge u nezavisnoj
produkciji u „My beautiful laundrette” i još jednom
rimejku klasika „Sobi sa pogledom”, a onda i prva
značajna uloga u ozbiljnom projektu rađenom po Kunderinom bestseleru,
„Nepodnošljivoj lakoći postojanja”. Neki novi,
samopouzdaniji Danijel Dej-Luis počeo je da pokazuje svoje lice u liku okorelog
ženskaroša Tomasa i zajedno sa Lenom Olin i mladom Žilijet Binoš se
sasvim korektno uklopio u viziju reditelja Filipa Kaufmana. Nakon što se prikazao u solidnom svetlu
festivalskoj publici, sledeći korak morao je da mu bude pažljivo odmeren.
Pokazaće se da je to bio jedan od onih
presudnih, pivotalnih koraka u karijeri, koji ga je i načinio onim što
danas jeste. Najvećim živim glumcem.
A malo je falilo da do tog koraka uopšte ni ne dođe.
Sjajan scenario za „Moje levo stopalo”, fascinantnu
priču o životu irskog pisca Kristija Brauna, obolelog od cerebralne
paralize je te 1989. imao samo glavnog glumca i režisera Džima Šeridana, ali
ne i novac za snimanje. Situacija je bila takva da se sam Danijel nije odrekao
molerske tezge za vreme snimanja ne bi li imao za krov nad glavom. A krov nad
glavom je smestio pored jedne bolnice koja se starala baš o osobama obolelim od
ove opake bolesti. U tim satima porevedenim u posmatranju bolesnika rodila se
klica njegovog zaštitnog znaka koji će ga pratiti i do današnjih dana.
Potpune predanosti ulozi i pripremi za nju.
I ranije se dešavalo da glumci smršaju ili se ugoje za
ulogu, vežbaju najrazličitije moguće veštine, uče da jašu, pevaju i igraju. Ali
nikad pre i nikad posle Danijela Dej-Luisa jedan glumac nije toliko uranjao u
lik kojeg tumači i toliko se poistovećivao sa njim. U slučaju „Mojeg
levog stopala”, taj odnos je bio kombinacija mazohizma nad samim sobom i sadizma prema ekipi filma. Da bi osetio
svu sramotu i poniženje paralizovanih ljudi, terao je ekipu da ga svuda nose i guraju
u invalidskim kolicima. Luis je za potrebe snimanja naučio da slika levom nogom
i čak naslikao neka od dela korišćenih u filmu. Ali sve to nije bilo ništa u
poređenju sa činjenicom da je od predugog sedenja u nakrivljenom položaju samom sebi nagnječio i polomio jedno rebro!
I baš taj trud, manijakalna predanost i
žrtvovanje su u potpunosti osvojili filmski svet nagradom za najbolju mušku
ulogu dodeljenu u „Kodak teatru” naredne godine. Scene u kojima igra fudbal, učestvuje u tuči
u lokalnom pabu, kao i lupanje glavom o sto za večeravanje postale su
antologijske i uvrštene su pravo u glumačke udžbenike na svim meridijanima. Legenda
o velikom glumcu bila je rođena, a Danijel je preko noći postao mlada glumačka zvezda
broj jedan u svetu.
Sva slava i
fokus javnosti u kojem se Danijel
Dej-Luis obreo početkom devedesetih ipak su uspeli u svom naumu da ga barem za trenutak
promene. Stupce novina ispunili su naslovi o njegovim aferama sa poznatim
ženama, a on lično je poklekao kada je izbor uloge za sledeći film u pitanju.
„Poslednji Mohikanac” bio je visokobudžetni istorijski spektakl u
režiji Majkla Mana,
sve ono što se irski glumac davno zarekao da nikada neće snimati. Pa ipak, odličan scenario ga je privukao i
još jednom pokrenuo paklenu mašineriju priprema za ulogu. Treninzi, dijeta,
ishrana, obuka u jahanju i pucanju učinili su ga besmrtnim i za širu, pogotovo
žensku publiku. Nisu izostala ni maltretiranja prateće ekipe filma, te tako
Danijel nije izlazio iz kostima svog lika, a odazivao se samo na pomen
Natanijela Poa.
Puška i konj su mu postali nerazdvojni saborci, te tako nikog nije iznenadila
uverljivost svih akcionih scena koje je lično izveo u „Mohikancu”.
Nakon velikog komercijalnog uspeha, trofejni glumac
pobegao je brže-bolje pod okrilje nezavisne
produkcije i ponovo udružio snage sa zemljakom Džimom Šeridanom. „U ime oca”
je još jedna priča o Ircima, a ovoga puta u fokusu je njihov viševekovni klinč sa
Englezima i sukobima u Severnoj Irskoj. Danijel je jedan od lažno optuženih
mladića, koje surovi britanski pravosudni sistem osuđuje na višedecenijsko
robovanje za bombaški napad koji nisu počinili. Ostvarenje dobija odlične
kritike, a Danijel Dej-Luis, Pit Postelvajt i Ema Tompson
učestvuju u trci za „Oskara”. Te 1992. veliki trud i rad se ipak nisu isplatili
pošto mu „Zlatnog dečaka” ispred nosa odnosi Tom Henks za
„Filadelfiju”.
Za utehu ostaje činjenica da je ovo možda i najbolji film u kojem je Danijel glumio, a samo
scene ispitivanja i ponovnog
susreta oca i sina u zatvoru se ubrajaju u one zbog kojih ćete ga gledati više
puta.
Baš ta scena prvog ispitivanja možda i najbolje govori
o dubini
unošenja u likove koje je
Danijel birao na velikom platnu. Kako je ta skvenca snimana u pravom zatvoru,
zahtevao je od čuvara koji su statirali u filmu da mu ne daju da spava tri dana
i tri noći, da ga bude svetlom i lupanjem pendrecima po rešetkama, a za to
vreme nije ništa pio ni jeo! Tek nakon što je do tančina rekreirao stvarni
događaj, pristao je da snimi tu scenu, koja nije nikoga ostavila ravnodušnim, a
ponajmanje i samog glumca. Sav taj trud, pripreme i poistovećivanje sa likovima
počeli su da ostavljaju trag i na njegovoj psihi. Duža
pauza bila je imperativ i vreme joj se sasvim primaklo.
Trilogija sa Šeridanom biće zaključena sa „Bokserom”,
još jednoj irskoj priči, koja međutim ne prolazi preterano zapaženo zbog mnogih
kompromisa u scenariju i na kraju rezultira krajem saradnje između
najpoznatijih Iraca ispred i iza kamere. Bio je to i signal za Luisa da te
1997. nestane sa lica zemlje
na period od pola decenije. Oženio se, postao roditelj, a stigao je da se
posveti i izučavanju obućarstva, koji
će biti jedan od mnogih hobija slavnog glumca. Nakon što je ovladao molerajem, svojeručno je i sazidao drvenu kuću iz XIX veka za
potrebe filma „Crucible”, upotpunjujući
sliku čudaka i izroda u svetu
opterećenom intervjuima, fotografisanjima i odnosu sa javnošću.
Iznenada kao što je i nestao, tako se i pojavio. I to
kako! „Bande Njujorka” bile su njegova druga
po redu saradnja sa slavnim Martinom Skorsezeom, nakon mlakog „Doba nevinosti” sa početka devedesetih. Njegov Bučer momentalno je
postao jedan od najpoznatijih negativaca
svih vremena, donoseći Danijelu još jednu nominaciju Akademije za glavnu
ulogu. Ovoga puta prestiž ide Edrijenu Brodiju za „Pijanistu”,
a proslavljeni Irac uspostavlja rutinu od nekoliko godina pauze između dva
snimanja.
Sledeći projekat bio je povratak nezavisnoj produkciji u rediteljskom pokušaju njegove
supruge Rebeke Miler,
„Balada o Džek i Rouz”. Ovaj film nam
donosi i Danijela Dej-Luisa kavog dosad nismo videli, verovatno manje
prerušenog i više svog nego ikad. Lik bivšeg hipika koji zasniva sopstvenu malu
komunu, samo je učvrstio sliku o njemu kao čoveku koji se u privatnom životu gnuša kontakta sa spoljašnjim svetom i
zadiranju u intimu.
Verovatno je i neočekivana opuštenost pred kamerama
bila signal Danijelu da za svoj sledeći projekat izabere nešto radikalno
drugačije. „Biće krvi” nam donosi
tešku, mučnu i na momente negledljivu priču o osvajanju naftnih polja na
Divljem zapadu i Luisa izmenjenog do
neprepoznatljivosti. Pol Tomas Anderson je režiser poznat po
tome što svoje filmove gradi oko glavnog glumca i po maksimalnom eksploatisanju istih, a u Ircu je našao
zlatnu žicu u vidu brojnih nagrada. Među njima i onu što će se pretvoriti u drugi osvojeni „Oskar” za mušku glavnu ulogu, zasluženog još početkom devedesetih.
Nagrada je po običaju stigla kasno, za
pogrešnu rolu, ali je nagradila
kvalitet i antologijske bravure u scenama poput one sa milkšejkom.
Već uvršten među besmrtnike, Danijel odlučuje da sebi
da oduška i pokuša nešto sasvim drugačije. Njegov angažman u mjuziklu je celokupnoj filmskoj javnosti
delovao kao neslana šala, sve dok „Devet” nije ugledao
svetlost dana. Iako vrlo loše ocenjen, pokazao je da Luis može sa lakoćom da
odradi i tako neozbiljan žanr, da odlično
peva i nosi šarm uloge koja je
pre skoro pola veka proslavila Marčela Mastrojanija
u
„Osam i po”.
Snimanje je ovaj put predstavljalo pakao
za samog Irca, pošto je morao do besomučnosti da ponavlja scene i pevačke tačke, na šta nije bio navikao.
Drugu veliku
pauzu u karijeri Danijel pravi nakon svog poslednjeg
ostvarenja, još jednog istorijskog filma o slavnoj ličnostima koja su u
poslednjoj deceniji preplavili celuloid. Njegov Linkoln
u istoimenom Spilbergovom hitu donosi ko zna
koju po redu transformaciju propraćenu
zastrašujućom fizičkom sličnošću sa
najslavnijim američkim predsednikom. Iako se sam film guši u patetici, Luis je
fantastičan kao orator i ispisuje
novu istoriju u „Kodak” teatru svojim trećim
„Zlatnim dečakom”. Izdvaja se na listi večitih i postaje najbolji svih
vremena. A baš njegov govor u zahvalnici po ko zna koji put otkriva nekog
drugog Danijela Dej-Luisa, stidljivog, povučenog i nadasve skromnog. Suštu
suprotnost ludačkom fanatizmu sa kojim sprema i snima svoje filmove.
Velike
filmove.
Sa velikim
glumcem.
Najvećim glumcem.
Svih vremena.
Нема коментара:
Постави коментар