FOTO: theodysseyonline.com
Mislili ste da je „Soba” najpotresniji film 2015?
Tvrdite da je „Povratnik” ultimativni film o preživljavanju?
„Pod reflektorom” vam je
najkvalitetniji scenario lani?
Nemate vi pojma.
A ni ja sa vama.
A kako i da znate kada najbolji, najmoćniji i najupečatljiviji film
prošle, a i mnogih prethodnih godina nije
ni stigao na redovni bioskopski repertoar u Srbiji? Nije ga otkupio čak
ni nezavisnoj produkciji iz egzotičnih zemalja naklonjeni „Fest”. Učinio je to andergraund „Festival autorskog filma” i to je bilo to od njegovog festivalskog
života u Beogradu. Ne volim da špekulišem, ali daj Bože da je mađarskog
dobitnika „oskara” za najbolji strani film pogledalo sveukupno par stotina ljudi u ovom gradu.
Da. I Akademija ga je
priznala. Nije imala izbora. Učinilo je to još mnogo prestižnih filmskih festivala
širom sveta, uključujući tu i žiri u Veneciji.
A srpski bioskopi – NIŠTA.
Ako ne računamo Dvoranu
kulturnog centra (februar) i kafe bioskop „Kolarca” (mart), koji su ga
prikazivali po nekoliko dana kao „specijalnu projekciju”. Projekciju čiju sam poslednje
emitovanje uhvatio i ja prošlog vikenda. Ja, par prijatelja i dvadesetak
entuzijasta.
Nedostupnost na torentima,
tajnovitost njegovog bioskopskog života kod nas i opskurnost bioskopske sale u
kojoj ću ga odgledati ipak nisu bili ništa u poređenju sa onim što me je
dočekalo u uvodnim scenama. Da se razumemo, znao sam šta idem da gledam. Još
jedan u nizu filmova o Holokaustu, ovoga puta u mađarskoj produkciji, sa
režiserom i glavnim glumcem – debitantima u dugometražnom formatu. Barem je
tako pisalo na internetu. Barem sam ja to tako shvatio.
Kako god, sve to je
postalo nevažno negde oko 20:30h u prošlu subotu.
FOTO: i.tmgrup.com.tr
Postoje filmski stvaraoci
koji sazrevaju sa godinama, a postoje i oni koji na samom početku karijere
izbacuju ono najbolje iz sebe. Ne znam kuda će karijera odvesti Lasla Nemeša,
ali znam da mu je prvi film najjednostavnije rečeno, ubica. A dušu svog gledaoca
ubija od prve scene u filmu, tako uporedive sa scenom bitke u „Povratniku”, ali
sa još mračnijom i surovom misijom uvoda u celokupnu priču. A uvod ne može biti
nedvosmisleniji.
Ovo će biti film o Šaulu.
Jevrejinu koji radi u Aušvicu na uklanjanju „ostataka” svojih zemljaka. I
Nemešova kamera će biti na njemu tokom skoro dva sata ovog filmskog razarača. Videćete
svet iz perspektive njegova dva dana u živućem paklu najozloglašenijeg od svih
ozloglašenih koncentracionih logora u Nemačkoj. U ta dva dana videćete svet
njegovim očima, sa vrlo uskim fokusom, koji će vam sačuvati želudac od
izvrtanja. Niko sem ljudi kojima se direktno bude obraćao fenomenalni mađarski
Baster Kiton, Geza Rohrig neće biti izoštren i dobro što je tako. Gledalac će
biti lišen barem onih najstrašnijih scena i kadrova, i poput filmskog Šaula
gledaće samo ispred sebe. Truditi se da pogled ne skreće sa onoga što je njegov
neposredan zadatak ne bi li umilostivio svoje gospodare da preživi još jedan
dan.
Da, „Šaulov sin” u svojoj
biti jeste film o preživljavanju. Za razliku od „Povratnika” ovde nema divlje
prirode, životinja ili klime. Ovde su prave zveri ljudi. Očešljani, podšišani,
u ispeglanim uniformama marke „Hugo Boss”. Neko bi čak rekao elegantnim
uniformama. Da ne kažem uzvišenim, bogovskim odorama.
Nemci su bogovi života i
smrti za Šaula i njegove zemljake. „Ljudi” daleko suroviji od otmičara iz
„Sobe” i izopačeniji od katoličkih sveštenika iz „Pod reflektorom”. „Ljudi”
koji su zatočenicima Aušvica mogli doneti trenutno olakšanje ili dugu i bolnu
smrt. Mnogi su birali metak, a oni retki su istrajavali, gonjeni osnovnim
instinktom u svakome od nas. Kao Šaul Auslender. S tim što naš glavni junak to
ne čini iz istih motiva kao i ostatak njegove „oberkommando”. On želi da
preživi ne da bi se borio, ne da bi prevario smrt, niti da bi se možda jednog
dana nekako izvukao iz svog pakla.
Šaul želi da zaštiti
fragment ljudskosti u tom surovom krugu neljudskosti. Da sačuva trag
normalnosti dok svi oko njega lude. I to će činiti na toliko potresan način, da
dilema da li to sve ima smisla nestaje na samom početku i ne spominje se do
samog kraja ove ekranizacije devetog kruga pakla Aušvica. Fanatično i
nepokolebljivo će odbijati od sebe svaku pomen na smetnju u vidu pomoći ostalim
Jevrejima ili emocije.
Jer, u Šaulu mesta za
emociju jednostavno nema, baš kao ni u čitavom ovom zastrašujućem
kinematografskom iskustvu. Nema mesta ni tuzi, ni strahu, čak ni najobičnijoj
empatiji ili suzi ljudskosti. Laslo Nemeš vam je neće dozvoliti, silazeći sve
dublje i niže u krugove Čistilišta kako film bude odmicao. Uporno i nemački
dosledno će vas iznova i iznova šokirati.
„Šaulov sin” u svojoj biti
jeste jedan veliki filmski šok.
Moj najveći u životu.
Mislio sam da znam šta se
dešavalo pre samo sedamdeset godina na tlu kolevke civilizacije, Evrope.
Mislio sam da sam iščitao
i odgledao sve o zverstvima jedne od najrazvijenijih evropskih nacija, nemačke.
Mislio sam da sam da nam
ne treba još jedan film o Holokaustu.
Mislio sam da ne može
potresnije od „Šindlera”, „Pijaniste” i Beninjijevog „Život je lep”.
Mislio sam da znam šta
idem da gledam kada sam kupio kartu za „Šaulovog sina”.
Mnogo toga mi ne znamo.
Možda je i bolje tako.
A možda se neke stvari jednostavno
MORAJU znati.
Ma koliko god bolne,
izopačene i potresne bile.
Moraju se znati zbog
generacije naših baka i deka, ali i generacije naše dece.
Zbog istorije, ali i
budućnosti.
Zbog zaborava, ali i zbog
toga da se to više nikada ne ponovi.
Zbog toga što se to nije
dešavalo tamo negde u nekoj „nerazvijenoj” Africi ili na Dalekom istoku, već i
na par stotina kilometara odavde.
Zbog toga što to nisu
radile neke imaginarne Sotone i vanzemaljci, već „ljudi” sa imenom i
prezimenom, porodicama i životima koji su se nastavili i nakon 1945.
Zbog svega toga, moj savet
vam je da ipak pogledate „Šaulovog sina”.
Nećete ga zaboraviti.
Verujte mi.
SLIČNE TEME:
MANJE JE VIŠE
NIJE SVE ENGLESKO-AMERIČKO
DIE BESTE, DIE BESTE!
ESTETIKA SUROVOSTI
SLIČNE TEME:
MANJE JE VIŠE
NIJE SVE ENGLESKO-AMERIČKO
DIE BESTE, DIE BESTE!
ESTETIKA SUROVOSTI
Нема коментара:
Постави коментар