O nebeskom besu, poplavama i vojsci
(photo:www.dimitrijeostojic.com)
Sigurno ste čuli za onu basnu o
dečaku koji je vikao: „Vuk!” Ako jeste, onda znate i da se neslavno završila za
dotičnog junošu, pošto je prokockao poverenje svojih sunarodnika i ostao sam na
vetrometini kada je zver najzad naišla.
Kakve to ima veze sa katastrofičnim poplavama u srpsko
proleće 2014. godine?
Odgovor je: Baš nikakve.
Preciznije, kod nas su uloge
potpuno zamenjene. Kod nas su spasioci ti
koji su kukali, ali su se za razliku od onih iz basne, ipak odazvali kada
je vodena zver konačno naišla. Učinili su to munjevito i srčano, ali na
klimavim nogama. Preciznije, elisama.
Iako mala, nedovoljno
popunjena, obučena i opremljena, Vojska
Srbije bila je ta koja se prva odazvala
kada su Kolubara, Tamnava, Sava i ostale rečice i reke krenule da prelivaju iz
svojih korita i nose Posavinu, Mačvu i Zapadnu Srbiju pred sobom. I da nije
bilo nje, mrtvi se ne bi brojili u desetinama, već u stotinama, a možda i
hiljadama. Čast policiji i specijalcima, ali kada je zagustilo, ljudi su se okretali maslinastozelenoj za
spas. I spas je stigao, na jedini način na koji je mogao. Kopno, putevi i
železnica su nestali preko noći i do odsečenih i ugroženih se moglo doći samo
čamcem ili iz vazduha. Kako je naplavina u sebi skrivala mnoštvo prepreka,
najefikasnije sredstvo spasavanja postao je – helikopter. I to ne bilo kakav, već onaj spasilački. Sa dizalicom,
korpom, dovoljno prostran i stabilan da duže vremena lebdi nad jednom tačkom.
Od nekada moćne JNA,
jugoslovenska, a potom i srpska vojska nasledile su najveći deo tehnike.
Maltene svu. Crne devedesete i sivi novi vek nije doneo nikakva nova ulaganja u
naše odbrambene snage, što je pogotovo teško
pogodilo njihov najelitniji i najtehničkiji vid. Vazduhoplovstvo. Sa letelicama nabavljenim tokom osadesetih godina
prošloga veka, broj onih koje su mogle da se vinu u nebu rapidno je opadao kroz
pustoš ratova, bombardovanja i sankcija. Kada su u pitanju transportni
helikopteri, cifra se zaustavila na – devet. Da, dobro ste pročitali. Devet. 9. Za zemlju od 7 miliona
stanovnika i za vojsku koja broji oko dve desetine hiljada ljudi pod oružjem.
Sreća u nesreći je bila što nam
je preostao praktično neuništivi tip helikoptera. Uz američkog „hjuija”,
najpoznatiji helikopter na svetu. Proizveden u preko 10 hiljada primeraka.
Ruski, eks sovjetski. „Osmica”. Mil Mi-8.
Uzleteo još tokom šezdesetih,
svoju osnovu nije mnogo menjao. Bila je to prava
sovjetska mašina: jednostavna, masivna, izdržljiva i jeftina. Neko će reći
i ružna. Ali je radila svoj posao. I mnogo više od toga. Doživela je mnoge
varijante, letela na svim kontinentima, od ledara Antarktika, preko svih
svetskih mora i okeana, do afričkih pustinja. I na to svom putešestviju, stigla
je i do bivše SFRJ. Prvi primerci su stigli 1968, a poslednji 1980. I baš ti
poslednji primerci su junaci naše priče.
Da, dobro ste pročitali. Sedam
od tih devet „osmica” u našu zemlju je ušlo 1981. Pre ravno 33 godine. Trideset i tri. I za te 33 godine nisu sedeli
sklopljenih elisa. Naprotiv. Prevozili su teret, vojnike, ranjenike,
davljenike, hitne medicinske slučajeve. Na njih je pucano iz slovenačkih,
hrvatskih, bosanskih i albanskih pušaka. Uspeli su da prežive nestašicu delova
i goriva devedesetih, NATO bombe 1999, pa još jedan period bede od 2000.
naovamo. U retkom svetlom trenutku, na njima je izvršen generalni remont krajem
prve decenije ovog milenijuma i životni vek, koji inače iznosi tri decenije, produžen
im je za još pet-šest godina. Možda i neku preko toga, ako ih prištedimo. I ti
i ti takvi penzioneri, antikviteti na nebu, brojali su svoje poslednje godine
tu i tamo leteći za potrebe naše malene vojske. Do ovog proleća.
Tada je njih pet-šest koji su
bili ispravni i spremni, po ko zna koji put moralo da se vine u vazduh i ide
tamo gde drugi nisu mogli. Škripali su, cvileli i ljuljali se pod teretom Obrenovčana,
Šapčana i Mitrovčana. Ali su ostajali u vazduhu, malo manje zbog tradicionalno kvalitetne sovjetske izrade, a malo više zbog truda i hrabrosti njihovih posada iz 890. i 119. mešovite helikopterske
eskadrile sa aerodroma Batajnica i Lađevci kod Kraljeva. Piloti i
mehaničari „Pegaza” i „Zmajeva” po ko zna koji put su izveli svoju magiju.
Magiju znanja, dovitljivosti i potpune improvizacije. Znajući da njihove
„osmice” nemaju digitalne instrumente, GPS-ove i infracrvene kamere, morali su
da lete samo za dana. To je praktično značilo da elise neće mirovati od prvog
svetla do poslednjeg zračka sunca. I nisu. Vrtele su se, kao i prvog dana. I
nisu se otkačile, jer pored Boga, na to paze i posade na zemlji. Ljudi koji
krpe, budže i rastežu nerastegljivo već
četvrt veka. I za razliku od od svoje sestre na tlu, voda je držala i
nakon odlaska od majstora i ovaj put.
Ni prvi, ali možda i poslednji
put. Jer, i pored pilotskog i mehaničarskog umeća, sve ljudskom rukom pravljeno
ima svoj konačni životni vek. I
„osmice” su, u odsustvu boljeg poređenja, na samrti. Ne od neke teške bolesti,
već od – starosti. Nikada nisu ni bile
predviđene da lete ovoliko dugo, u ovakvim uslovima i uz ovakvo (ne)održavanje.
Sada im je svaki dan čist ćar. Ali tih dana je, kao i legendarnih helikoptera,
sve manje. Jednog od tih jutara, na sirenu za uzbunu odgovoriće tišina. Jednog
od narednih dana kada svi budu vikali: „Vuk”, elise njihovih masivnih
petokrakih rotora od čistog ruskog čelika neće se zavrteti. Jednog od tih dana
kada budete gledali u nebo tražeći spas, ono će ostati prazno.
Setite se toga kada sledeći put budete rekli da nam ne trebaju vojska,
vazduhoplovstvo, avioni i helikopteri.
Setite se toga kada se i sledeći put budete oslonili na pomoć
političara, kako domaćih i stranih.
Siguran sam da ćete se svega ovoga setiti.
Ali, sa jednom bitnom razlikom.
Tada će već biti kasno.
Prekasno.
SLIČNE TEME:
UKRAJINA POD TALASIMA
TU JE, KAŽU LJUDI, NEKAD BILO MORE
HEROJSTVO KAO ZLOČIN
SLIČNE TEME:
UKRAJINA POD TALASIMA
TU JE, KAŽU LJUDI, NEKAD BILO MORE
HEROJSTVO KAO ZLOČIN
Нема коментара:
Постави коментар